zondag 7 augustus 2011

De vrouw in de kooi

Titel: De vrouw in de kooi
Auteur: Jussi Adler Olson
Uitgeverij: Prometheus
Gelezen in de periode: eerste week augustus 2011

Recensie: Door meerdere mensen aangeraden. Een uitgelezen moment om in onze vakantie te lezen nu we meer vrije tijd hebben. Een prettig leesbaar boek!
Vooral in de tweede helft van het boek erg spannend. De hoofdpersoon, brigadier Carl morck is noodgedwongen hoofd van de recent gestarte afdeling onopgeloste zaken, afdeling Q. Na jaren weet Carl een doorbraak te forceren in een oude verdwijningszaak. De linkse politica Merethe Lynggaard verdween spoorloos zo'n vijf jaar geleden en niemand weet wat er met haar gebeurd is. Vooral Carl zijn 'assistent' Assad komt erg komisch uit de hoek en is mijn favoriete personage. Smaakt naar meer!

Favoriete passage:
Carl vroeg hem om te zwijgen, gewoon te luisteren en snel te denken. Niet vragen alleen antwoord geven.
'Wat er gebeurt als je iemand voor een periode van vijf jaar blootstelt aan druk tot 6 atmosfeer, en dan de druk in een keer weghaalt?' herhaalde Kurt. 'Dat is me een eigenaardige vraag. Zo'n situatie is waarschijnlijk zeer hypothetisch, nietwaar?'
[...]
'Ja, dan ga je waarschijnlijk dood.'
'Ja, maar hoe snel?'
'Ik heb geen idee, maar het wordt een smerige bedoening.'
'Hoezo?'
'Alles binnen in je knapt. De longblaasjes laten de longen klappen. De stikstof in je botten laat het weefsel knappen, je organen, ja, alles in je lichaam zwelt op, want overal in het lichaam zit lucht[...]
Is dit een actuele situatie Carl? vroeg hij vervolgens.
Ik vrees ernstig van wel, ja.


Beoordeling:****

1 opmerking:

  1. Inderdaad een heel goed boek !! Ik heb de eerste drie delen van deze serie al gelezen. Spannend, maar ook leuke humor !
    Groetjes Berdien

    BeantwoordenVerwijderen

Wat ontzettend lief dat je de moeite wilt nemen om commentaar achter te laten!
Dat stel ik zeer op prijs.
Liefs Leonibg