zondag 24 juli 2011

Uitglijder

Titel: Uitglijder
Auteur: Loes den Hollander
Uitgeverij: Karakter uitgevers
Gelezen in de periode: 22 juli tot 24 juli 2011

Recensie:
Al vrij veel boeken van Loes den Hollander gelezen. Deze viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Het verhaal liep niet zo lekker als ik gewend ben van haar. Op zich wel een spannend gegeven. De recensent Gustaaf Jelle de Volte is ervan overtuigd dat hij naast recenseren ook zelf heel goed een thriller zou kunnen schrijven. Dat doet hij dan ook. Ineens is niet alleen zijn vrouw spoorloos verdwenen maar is ook zijn manuscript en zijn backup usb stick niet meer te vinden. Gustaaf vermoedt dat iemand hem te grazen wil nemen. Zeker omdat het verdwijnen van zijn vrouw steeds meer begint te lijken op de thriller die hij zelf heeft geschreven.
Hoop dat het bij deze uitglijder blijft, want ik ben beter van haar gewend.


Favoriete passage:
Er begon een duister vermoeden in hem te rijzen en de gedachte alleen al benam hem bijna de adem. Op een avond vroeg hij het. 'Krijgen we soms een baby?'Hij verwachtte dat zijn moeder zou zeggen: 'Er komt helemaal geen baby.' Maar ze riep verrukt:'Je hebt het al geraden, vind je het niet geweldig? Misschien wordt het een zusje, je zou toch wel een zusje willen hebben? Of een klein broertje? Dan leer jij hem alles, je zult zijn grote voorbeeld zijn. Zijn held.
Hij staarde haar aan.
Zeg eens wat, je bent toch blij? We hadden nooit gedacht dat er nog een kindje bij zou komen.
Hij haatte haar en het verbaasde hem niet eens.
[...]
Kijk me eens aan en zeg me na: Mama houdt het meest van mij.
Hij draaide zijn rug naar haar toe en weigerde antwoord te geven.
Drie dagen later was zijn moeder dood.


Beoordeling: **(*)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat ontzettend lief dat je de moeite wilt nemen om commentaar achter te laten!
Dat stel ik zeer op prijs.
Liefs Leonibg