zaterdag 22 oktober 2011

Noah Barleywater gaat er vandoor

Titel: Noah Barleywater gaat er vandoor
Auteur: John Boyne (schrijver van the boy in the striped pyjamas)
Uitgeverij: De Boekerij
Gelezen in de periode: 18 tot 22 oktober 2011

Recensie: Wat een bijzonder boek. Het is een vertaalde literaire roman. Het is eigenlijk een soort sprookje. Op een magische manier wordt een moeilijk onderwerp behandeld. Ht naderende afscheid van een geliefd persoon. Noah slaat op een dag op de vlucht. Hij is dan acht jaar oud. Gaanderweg kom je erachter dat hij zijn thuissituatie is ontvlucht omdat zijn moeder ernstig ziek is. Het wordt echter bijna op geen enkel moment een treurig boek, Het is gewoon een magisch boek. Je valt van de ene verbazing in de andere. Als je meegaat in het verhaal valt er heel wat te lachen. Hoe verzin je het!
Het boek is ook goed te lezen voor/door oudere kinderen.

Favoriete passage:
'Maar de vloer, hakkelde Noah. Als ik naar binnen loop, val ik er zo doorheen.
Ach, ja, zei de oude man. Dat had ik moeten uitleggen. Afgelopen jaar heb ik wat planken moeten gebruiken toen ik tijdelijk zonder hout voor de haard zat. Ze waren er niet blij mee, dat geef ik eerlijk toe, en ik ben er niet trots op. Maar goed, de rest vult het tekort weer aan. Kijk maar.
Noah zette grote ogen op toen de oude man onbekommerd de keuken binnen liep en de planken in actie kwamen. Bij iedere stap doken ze op en sprongen naar voren, waarbij de gaten steeds van plaats veranderden. De oude man viel er echter nooit in omdat iedere plank precies op tijd onder zijn voeten schoof zodat hij erop kon gaan staan. Wat merkwaardig, zei Noah. Hij schudde verbaasd zijn hoofd en besloot het zelf te proberen. De planken deden hetzelfde - ze sprongen overal vandaan en landen onder zijn voeten voordat hij naar de duisternis daaronder zou valllen- maar ze leken nu luidruchtiger, en Noah wist zeker dat hij ze naar adem hoorde snakken'

Beoordeling:****

1 opmerking:

  1. Hoi Leoni, ik zag dat je mijn blog hebt bezocht. Leuk!! Je vroeg of het een stempeltje was wat ik gebruikt had.....nee, deze keer niet. Het is een afdrukje dat ik gekocht heb bij liliofthevalley, maar hij is wel in stempel te verkrijgen hoor. Maar deze dateert nog uit de tijd dat ik nog niet met stempels werkte, dat doe ik pas sinds een paar maandjes en ben dus nog druk aan het oefenen.
    Ik zie dat je twee blogs hebt, ik heb me maar gelijk bij je aangemeld.....vind het onwijs leuk dat je een lees-blog hebt. Ikzelf ben ook gek op lezen dus vind dit echt hartstikke leuk!! Ik zie dat je 'het lot van de familie meijer' binnenkort gaat lezen.....da's toevallig; ik ook!! Ben benieuwd te lezen wat je daarvan gaat vinden.
    Groetjes Mary

    BeantwoordenVerwijderen

Wat ontzettend lief dat je de moeite wilt nemen om commentaar achter te laten!
Dat stel ik zeer op prijs.
Liefs Leonibg