zaterdag 28 januari 2012

Nachtschade

Titel: Nachtschade
Auteur: Karin Slaughter
Uitgeverij: Cargo
Gelezen in de periode: begin januari 2012

Recensie:
Ik lees al best vaak Karin Slaughter boeken, maar deze kende ik nog niet. Ik zag bij mijn favoriete boekhandel ineens een voordeeleditie liggen van slecht 7,95. Ja dat kan ik niet laten liggen he?
Nou, ik kan je zeggen, wat een keigoed boek!

In het stadje Grant County wordt een jonge lerares verkracht en vermoord. De vrouw wordt in eerste instantie meer dood dan levend aangetroffen door Sara Linton, de plaatselijk kinderarts en lijkschouwer.
Samen met haar ex, politiecommissaris Jeffrey Tolliver, probeert zij deze moord op te lossen. Intussen verricht ook Lena, de zus van het slachtoffer op eigen houtje onderzoek.
Al snel dient het volgende slachtoffer zich aan.

Het boek is ontzettend spannend opgebouwd. Ook een doorgewinterde thriller lezer -ik dus-, weet echt niet wat er is gebeurd en wie het heeft gedaan.
Pas in de allerlaatste twee hoofdstukken ga je vermoeden wie het is. En dan nog is het volkomen onlogisch hoe hij het voor elkaar heeft gekregen.
Waarschuwing: je moet wel tegen een beetje gruwelijke verhaallijnen kunnen want er wordt werkelijk waar een zo gruwelijk manier van vermoorden beschreven, daar moet je wel tegen kunnen.

Favoriete passage:
(Gesprek tussen Sara en haar zus Tessa)
Wil je weten wat ik over deze zaak weet? Ze gunde haar zus de tijd niet om te antwoorden. "Niemand heeft bijvoorbeeldeen kruis in mijn borst gekerfd en me op het toilet laten doodbloeden". Ze zweeg, zich bewust van de uitwerking die haar woorden zouden hebben. Sara wist heel goed hoe ze terug moest slaan als Tessa haar op de nek zat.
Ze vervolgde: Bovendien heeft niemand mijn voortanden uitgeslagen zodat hij me in mijn gezicht kon verkrachten.
Tessa sloeg haar hand voor haar mond "O god."
Niemand heeft mijn handen en voeten aan de vloer vastgespijkerd zodat hij me kon n..."
Nee, fluisterd Tessa, en haar ogen vulden zich met tranen.
Sara kon zich niet meer inhouden, ook al was het duidelijk dat haar woorden Tessa door de ziel sneden. Niemand heeft mijn schaamhaar afgeschoren zodat er geen bewijsmateriaal zou achterblijven. Ze zweeg even om op adem te komen.
Niemand heeft een gat in mijn buik gesneden zodat hij-. Sara legde zichzelf het zwijgen op, want ze wist dat ze te ver ging.
Niettemin ontsnapte er een gesmoorde snik aan Tessa's mond toen ze het begreep. Ze hield haar blik de hele tijd op Sra gericht, en toen die de afschuw op haar gezicht zag, werd ze overmand door schuldgevoel.


Beoordeling:*****

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat ontzettend lief dat je de moeite wilt nemen om commentaar achter te laten!
Dat stel ik zeer op prijs.
Liefs Leonibg